Barnmatsrevolution – Äntligen!

Barnmatsrevolution – Folkhälsan på spel

  

När vi diskuterar spädbarn och näring talar vi ofta om de första 1000 dagarna. Från 0 till 280 dagar är barnet i mammans mage. Därefter kommer 180 dagar när barnet får bröstmjölk eller bröstmjölksersättning. Under de återstående 540 dagarna kommer barnet att introduceras till olika ingredienser och göra plats för goda matrutiner. Det är nu som barnet kommer att bekanta sig med nya smaker, uppleva olika konsistenser och lära känna maten de förhoppningsvis kommer tycka om resten av livet.

De första 1000 dagarna eller ”The Window of Opportunity” är inte en ny företeelse. Det är ett välkänt koncept internationellt och något som Världshälsoorganisationen har pratat om länge. Om barn inte får i sig viktiga vitaminer och mineraler under denna period kan det få konsekvenser för både hjärnans och nervsystemets utveckling. Detta kan i sin tur påverka allt från IQ till motorik och immunitet. Samt senare livsstilsval.

Med andra ord: barnmat är jätteviktigt. Och när barnet ska introduceras för mat måste de lära sig att gilla mat som är bra näring för en liten kropp. Detta är inte lätt. Alla som har försökt vet. Barnmat är faktiskt mer komplext än vad man kan tro. Därför är det viktigt att föräldrar får det stöd de behöver för att ge tillräckligt bra mat till de små. Och yrkesverksamma som arbetar med föräldrar och småbarn måste ha tillräcklig kunskap för att kunna ge rätta, uppdaterade och goda råd.

Sedan barnmat lanserades som en livsmedelsprodukt för 100 år sedan har kategorin sett otroligt lite innovation. Barnmat säljs fortfarande i glasburk och lagras på torr varuhyllan, med hållbarhet upp till två år. Stora aktörer driver marknaden och barnmat har sina egna regler som alla producenter måste följa. Det är få som vågar driva innovation och utveckling i branschen. 

Barnmat borde vara färsk, trygg och näringsrik även om den är färdiglagad. Eftersom en baby har en liten magsäck är det viktigt att det som hamnar där innehåller mycket näring. Där finns inget utrymme för kraftigt processade råvaror som vetemjöl, fruktjuice och torkat mjölkpulver. Barn behöver grönsaker, frukt och proteiner. De förtjänar högkvalitativa fettkällor – som smör, kokosmjölk och kallpressad olja. Barn förtjänar helt enkelt bättre än vad de hittills fått.

Gro Gro är en liten skandinavisk aktör som vill ändra hela barnmatsindustrin och det ställer vi oss såklart bakom. Men det som verkligen kan förändra samhället är kunskap. Därför lanserade Gro Gro den årliga Internationella Barnmatsdagen för första gången den 17 april 2021 som ett digitalt event med föreläsare som Ann Fernholm, Stig Bruset, Sara Wiik med flera. 

Målet är att kontinuerligt sprida kunskap kring mat kvalitet, mat introduktion, mat och dåligt samvete, ekologi, allergier mm  så att föräldrar och yrkesverksamma som arbetar med små barn känner sig trygga när det gäller barnmat. 

Så Malin Bruset, grundare och vd för Gro Gro säger – de små förtjänar det bästa, och det är dags att vi erbjuder dem något bättre än konserver med tillsatser…..vilket vi håller med om!

Välkommen att se International Baby Food eventet på:

http://tinyurl.com/babyfoodday

@grogrosverige

GroGro.se

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Lämna en kommentar