Psykisk ohälsa under graviditet

Gravid och deppig?

Känns allt jobbigt och trist? Oroar du dig för allt som rör din graviditet, förlossning och kommande föräldraskap? Sover du dåligt, drar dig undan din omgivning och har du inte ens lust att sträckglo på serier på Netflix? Känns det som att alla andra gravida du ser (särskilt i sociala medier) är så mycket gladare, rosigare och starkare än du?

Att känna sig orolig och nedstämd under graviditet är mycket vanligare än vad vi tror, och det verkar finnas någon oskriven lag om att det inte skulle vara tillåtet att må dåligt och tycka att det är jobbigt att vara gravid. Särskilt om graviditeten är efterlängtad efter lång tids ofrivillig barnlöshet, eller om en blivit gravid ”mot alla odds”. Men graviditet är en period av extra sårbarhet vad gäller nedstämdhet och oro, och inte bara på grund av den stora hormonomställningen. Det är också en stress på grund av ändrad livssituation, en tid då relationen till partnern kan ställas på sin spets och förändras, en tid då det inte på samma sätt funkar att på jobbet bita ihop och kämpa på. Det kan också dyka upp funderingar kring föräldraskap, sin egen barndom och sin relation till sina egna föräldrar. Till detta kommer ju alla fysiska besvär som till exempel illamående, ryggsmärta, förstoppning, hjärtklappning; besvär som ju också kan påverka vårt mående och vårt tålamod.

Varför är det då så svårt att tala om att man mår dåligt när man är gravid? Finns det någon lag i stil med Jantelagen; ”Du skall vara glad, harmonisk och tacksam över Ditt välsignade tillstånd”?? Hur mycket präglas vi av det vi ser i sociala medier, med bilder på urtjusiga gravida kvinnor som strålar och beskriver att de aldrig mått så underbart som under sin graviditet? OK, det finns de som mår som prinsessor och njuter av varje stund av sin graviditet. Jag vill bara påpeka att de är få. Och ingen vaknar på morgonen utsövd, färdigsminkad, med blankt, vågigt hår och utan den minsta lilla hudbristning. Så det så.

Hur du mår under graviditeten, hur du upplever att vara gravid – det är på inget sätt avgörande för hur din förlossning blir. Och det är absolut ingen förvarning om hur du blir som mamma. Graviditeten är 40 veckor lång. Mamma är du resten av ditt liv. Och om ditt mående under graviditet eller efter förlossningen inte varit på topp så finns gott om dit för att reparera den känslan och knyta an till ditt barn.

Jag brukar säga om mig själv att jag är urusel på att vara gravid. Svårt graviditetsillamående, sjukskriven första 12 veckorna. Sedan bäckensmärta och för tidiga sammandragningar och sjukskriven efter graviditetsvecka 24. Alla tre graviditeterna… De två första graviditeterna avslutades med havandeskapsförgiftning och störtförlossningar, och sista graviditeten med tarmvred i vecka 35 och urakut kejsarsnitt med buller och bång. Efter första förlossningen fick jag en förlossningsdepression och ifrågasatte min duglighet som mamma. Alla som såg min lille kille sa att han var fantastisk och underbar, och i mitt huvud dök hela tiden tanken upp; ”Ja, men det kommer jag snart ha förstört, för jag är en sån usel mamma”. En klok BVC-sköterska snappade upp de signalerna när min pojke var tre månader gammal, och jag fick hjälp att komma i samtal hos en psykolog på BUP. Efter ett par månaders samtal där hade pendeln svängt, och jag kände mig som världens bästa mamma, en känsla jag försöker plocka fram nu som tonårsmamma när det bråkas hemma och det smälls i dörrarna. Nej, jag var verkligen inget vidare på att vara gravid. Om det nu finns något sådant som att ”vara bra på att vara gravid”. Men mina pojkar säger varje dag till mig att jag är en bra mamma, och då är de där veckorna jag bar dem i min livmoder inte så intressanta längre.

Be om hjälp. Håll inte masken när du träffar din barnmorska i mödravården. Tro mig, hen har hört allt tidigare, alla besvär och alla grubblerier och all oro. Det är ingen prestigeförlust att erkänna att graviditeten inte är så rolig som du önskade. Och det finns bra hjälp att få, både under graviditeten och efter. Om du blir stressad av alla rosenskimrande gravida gudinnor på Instagram, sluta titta och läsa! Om du inte kan se igenom fasaden som visas upp, titta åt ett annat håll. När jag drabbas av jämförelsesjukan (ja, det kan handla om hur fint andra verkar ha det hemma, eller hur snygga de är, eller hur lyckade de är i sina karriärer), då väljer jag att under en period bara titta på inlägg i sociala medier som handlar om när hundar gör knasiga och busiga saker…

Ta reda på vad du behöver. Känn efter och våga be din omgivning, din partner, din barnmorska om just det du behöver. Behöver du få en massage? Ett varmt bad? Få sova en hel dag? Få bo hemma hs din bästa vän eller dina föräldrar en helg och bli galet bortskämd och ompysslad? Få tala med en psykolog? Få tala om din förlossningsoro eller dina tankar kring att bli mamma?

Carina och jag har spelat in podcastavsnitt om just mående under graviditet och stressen kring förväntningar på hur en ska vara som gravid. I två avsnitt har vi samtalat med Dr Petra Bygdevall, gynekolog och psykiater, kring psykisk ohälsa under graviditet. Framöver kommer fler avsnitt om hur själen mår under graviditeten, så häng kvar hos oss på Babyzpodcast! In och lyssna, passa på medan du tar ett varmt bad, går en promenad i vårsolen eller vilar under en varm filt. Ta hand om dig!

Och glöm inte: Det är OK att gå i bitar ibland. Det gör tacos, och vi älskar ju dem ändå!

Hälsningar från doktor Rebecka

……klicka HÄR för att lyssna till vårt intressanta poddavsnitt – Psykisk ohälsa under graviditet – Del 1 och HÄR för del 2!

 

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Lämna en kommentar