Huvudvärk under graviditet

Inför livesändningen på Instagram @babyzpodcast (finnas att lyssna på så här i efterhand!) som barnmorska Carina och jag hade häromveckan, satte jag mig ned och tittade igenom vad som finns skrivet i den medicinska litteraturen om huvudvärk under graviditet. Jag hittade några korta strofer om migrän under graviditet, men i övrigt var det svårt att hitta bra information. Väldigt konstigt, tycker jag, eftersom det är ett så vanligt bekymmer! Jag träffar flera gravida varje vecka som har besvär med huvudvärk, av många olika bakomliggande orsaker.

Det första jag som läkare måste bestämma mig för när jag träffar en gravid kvinna med huvudvärk är om det här är något farligt som ska utredas och behandlas akut, eller om det är en ofarlig åkomma som vi kan lösa i lugn och ro. Jag brukar börja med att höra efter hur länge kvinnan haft huvudvärk, om den är konstant eller om den kommer och går. Var sitter värken – är det i hela huvudet, i tinningarna, bakom ögonen eller ena halvan av huvudet? Vad är det för typ av smärta – dunkande, skärande, tryckande? Upplever hon några andra symtom som till exempel illamående, yrsel, påverkad kraft eller känsel i någon kroppsdel, buksmärta, feber?

Det första vi som arbetar i mödravården vill undersöka hos en gravid kvinna med huvudvärk är blodtrycket. Under graviditet kan en drabbas av högt blodtryck eller havandeskapsförgiftning, och under det sistnämnda är det framförallt huvudvärk och högt blodtryck som är de vanligaste och tidigaste symtomen.

Andra allvarliga orsaker till huvudvärk som stroke, tumörer, blodproppar med mera kan inträffa under graviditet, men är väldig, väldigt sällsynta. När jag har försäkrat mig om att blodtrycket är normalt, och att det inte finns någon påverkan på nerver, syn och balans, går jag vidare och funderar på de vanligaste orsakerna till huvudvärk under graviditet. Den allra vanligaste orsaken är spänningshuvudvärk. En förändrad hållning under graviditeten, men även sämre sömn och mer stress, ger besvär från muskulatur i nacke och axlar. Ofta finns även
spänning i käkmuskulaturen. Behandlingsrekommendationen blir här Alvedon, massage, värmedyna. Jag brukar rekommendera kontakt med fysioterapeut eller naprapat för bedömning, behandling, gärna med TENS (transkutan elektrisk nervstimulering) och akupunktur.
Även hormonella omställningar i tidig graviditet kan ge ökad huvudvärk. Tillhör du de kvinnor som inför mens får huvudvärk? Då är det inte så ovanligt att den huvudvärken också besvärar dig under graviditetens första tre till fyra månader. Helt ofarligt, men väl så jobbigt! Även här brukar massage,
avslappning, och akupunktur vara till hjälp. En kvinna som har klassisk migrän, ofta med tydlig koppling till menscykeln, brukar i 8 av 10 fall
uppleva att migränen blir klart bättre, eller till och med försvinner helt, under graviditeten. Men om det istället blir en försämring, så brukar den vara som mest intensiv under första trimestern, det vill säga fram till graviditetsvecka 12. Det är framförallt de som har migrän med aura, det vill säga en migrän där huvudvärken föregås av synfenomen, hörselfenomen, domningar eller annan förvarning, som riskerar att försämras.

Varför blir en migrän bättre under graviditeten? Sannolikt beror det på stabilare hormonnivåer, utan de svängningar som annars sker under menscykeln. Det finns också teorier om att förhöjda östrogennivåer under graviditeten kan öka smärttåligheten.
Vid migrän under graviditet är det alltid OK att ta Alvedon, men övrig behandling bör diskuteras med läkare, och då helst neurolog eller gynekolog inom mödrahälsovård. Sumatriptan är numera välstuderat och kan användas under graviditet i samråd med behandlande läkare. Många gravida med migränbesvär har en bra effekt av förebyggande akupunktur, vilket kan ge färre migränanfalloch också kortare smärtepisoder.
Andra saker under graviditet som kan trigga huvudvärksbesvär är sömnbrist, kaffeabstinens, vätskebrist, låga järnvärden, låga blodsocker. Så tänk på att prioritera sömnen – har du svårt att sova på natten och vaknar hela tiden, försök få en liten sovpaus mitt på dagen som kompensation! Drick dig otörstig på vatten, du behöver lite större vätskeintag under graviditet än annars, och ät regelbundet så du slipper blodsockerfall. Ät järnrik kost, eller ta järntabletter om din barnmorska ordinerat det. Unna dig promenader i frisk luft, mikropauser på jobbet när du stretchar och självmasserar nacke och axlar och be din partner om avslappnande och oxytocinfrisättande massage!

Rebecka Kaplan Sturk
Gynekolog/mödravårdsläkare

I BabyzPodcast kan du lyssna på faktaspäckade avsnitt om graviditet, förlossning, kvinnohälsa, nyfödda, barn mm mm – TUNE IN!

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Lämna en kommentar