AKTIV BABY – MAGLYFTET

AKTIV BABY ÖVNING 1 – MAGLYFTET

Doulan Xana beskriver den första övningen av tre, så här:

Övningen främjar balans i det breda ligamentet som går mot livmodern och fäster i den bakre delen av bäckenet, och i de runda ligamenten som går från livmoderns framsida och fäster på blygdbenet.

MAGLYFTET

Tecken på övningen behövs under graviditeten:

  • mycket sammandragningar
  • bebisen upplevs ha ont om plats i livmodern, “blåmärken på insidan”, smärta i livmodern
  • livmodern hänger framåt och neråt, som en pendel
  • ont i ländryggen
  • huggande smärta som strålar ner i låren och/eller slidan, smärta vid penetrerande sex
  • foglossning
  • bebis fixerar inte huvudet i bäckenet i slutet av graviditeten

När ska övningen göras under graviditet?
Minst en gång per vecka, från graviditetsvecka 18. Från graviditetsvecka 37 kan den göras 1-2 gånger dagligen.

  • Tecken på att övningen behövs under förlossningen:
  • värkarna är mycket smärtsamma, ont mellan värkarna, långa värkar, dubbla toppar lång latensfas
  • bebisens huvud kan ses ovanför blygdbenet
  • oregelbundna värkar
  • vattenavgång utan värkar
  • Barnmorska bedömer: bebisen står -3 eller högre. Ruckbart/rörligt. Vidöppet läge.

OBS! Ska inte göras vid:
Oklar blödning under graviditeten.
Om övningen gör ont; gör rörelsen saktare och mindre cirklar. Gör det fortfarande ont, avbryt övningen.

Gör så här:
Stå på alla fyra. Gärna med kuddar under knän och händer, eller vila överkroppen mot en möbel eller pilatesboll. Stödpersonen står nära, med ett ben på varje sida om hennes höfter.
Sjalen läggs över magen
Samla ihop tyget, lite i taget så det blir spänt och jämnt över hela magen. Håll sjalen som tömmar, dvs tummarna uppåt.
Lyft magen rakt upp tills den gravida säger att stödpersonen håller hela magens vikt.
Gör små cyklande rörelser. Först sakta och sedan snabbare. Rörelsens diameter ska aldrig vara större än 5 cm! Tänk vibration!

Graviditet: gör övningen i 2-20 minuter.

Förlossning: max ca 3-4 minuter åt gången under värkpaus. Kan upprepas några gånger.

Sakta ner rörelsen och släpp magen så långsamt som möjligt.

Om sjalen: Använd gärna en rebozo, vävd bärsjal, lång bred halsduk eller ett lakan. Om den är bredare än magen så vik upp en del av tyget vid byxlinningen.

Klicka HÄR för att komma till BabyzPodcast där vi möter Xana, och HÄR kommer du direkt till hennes sida Aktiv Baby. Trevlig lyssning och läsning!

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Lämna en kommentar