Gravidträning

Visst rekommenderar vi att träna under graviditeten eftersom det finns många fördelar med att hålla igång. Det viktiga är att anpassa både träning och förväntningar under graviditeten. Men eftersom alla graviditeter är unika så gäller det även träningen. Så du tränar efter din förmåga och du gör så gott du kan.
Regelbunden, gravidanpassad, träning skapar dessutom förutsättningar för sund och naturlig viktuppgång och gör det lättare att gå ned i vikt efter graviditeten.

Vi träffar det välkända paret inom träning och hälsa, Lina Spansk och Kevin Triguero i BabyzPodcast, hälsoprofilerna som väntar barn i november och som berättar om denna spännande utmaning. Att träna både kropp och hjärna, att med fysisk träning mår man även bättre mentalt.

Vi kan konstatera att en stark kropp och bra kondition gör att du känner dig starkare, piggare och får bättre uthålligare. Du orkar helt enkelt mer och det underlättar både för graviditeten och förlossningen.

Styrketräning under graviditet minskar risken för dålig hållning och ryggvärk, därför fokuserar Lina på att denna träning samt på bäckenbotten.

Man kan också säga att blodcirkulationen ökar när du rör på dig och det gör att svullnader minskar. Andra kända positiva effekter av träning under graviditet är bättre sömn, mindre illamående och trötthet, minskad risk för förstoppning och flera andra vanliga gravidkrämpor.

Träningen är alltså bra för helheten, också bra för den psykiska hälsan, många som tränar regelbundet och rör på sig dagligen med vardagsmotion upplever en ökad känsla av kontroll under graviditeten, att det är lättare att hantera livet som gravid men även att kroppen snabbare återgår till normala efter födseln.

Vill du få tips från Lina och Kevin, följ dem på @lspansk och @kevintriguero

Bild lånad från Kevin Triguero

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Lämna en kommentar