Monthly Archives

juli 2018

BABY BLUES

Jag har fått barn och är väldigt stolt och fullkomligt överlycklig, kanske helt slutkörd, gråter hela tiden eller bara totalt svullen och orolig i hela kroppen.........ALLT på samma gång och allt är normalt då känslorna beror på den hormonella övergången från graviditet till att ha fött barn, till att bröstmjölken nu tar fart och till den stora omställningen att vara förälder. Omvälvande såklart i sin helhet med den hormonbalans som mer liknar en berg och dalbana och som vi ser så ofta. BABY BLUES kallar vi dock det tillstånd av nedstämdhet, oro, lättretlighet, frustration, ofta med stora humörsvängningar och utmattande trötthet som drabbar ca 70% av alla kvinnor efter förlossning och som kommer inom tre till fem dagar efter födseln.  VILKA ÄR ORSAKERNA TILL BABY BLUES?  Orsakerna till Baby Blues kan förklaras med ovanstående omställning i hormonbalansen men är inte helt klarlagda, faktum är att det hänger mer än man kanske tror ihop med problem före förlossningen, som komplicerad graviditet och/eller förlossning. Den är också vanligare hos kvinnor som är osäkra på om de vill ha barn och hos dem som saknar stöd i form av en trygg relation. Kvinnor som tidigare haft återkommande depressioner eller som under graviditeten avbryter en antidepressiv behandling drabbas också i högre grad. Känslomässiga faktorer som en oplanerad graviditet, en för tidig födsel, minskad frihet, oro över överutseende och brist på stöd kan bidra till att situationen känns förvirrande. En psykologisk faktor som kan spela in är att ett barns ankomst, och särskilt det första barnet, inte bara innebär en stor förändring i en kvinnas liv, utan även kan föra upp tidigare konflikter från hennes egen barndom. Man kan också uppleva en tyngd av alla krav på att vara den perfekta mamman. En bild som förstärks i många tidningar, magasin och på sociala medier. En myt som ofta omhuldas är att bindningen till barnet ska ske omedelbart och att man instinktivt ska veta hur man ska ta hand om sitt barn. Sanningen är att bindningen ofta tar längre tid och att vissa barn är lättare att ta hand om än andra. Tröttheten är en faktor som spelar in och det är viktigt att prata med sin partner om fenomenet Baby Blues så att han/hon är beredd. Då kan han/hon bli ett stort stöd genom att ta hand om barnet och låta mamman sova och vila så mycket som möjligt. En annan fysisk faktor som kan spela in om det går så lång som till förlossningsdepression, är att nivån av östrogen och progesteron under de första dygnen efter förlossningen sjunker kraftigt och hamnar på en låg nivå. Hormonet som framkallar produktionen av bröstmjölk ökar också. Detta orsakar en abrupt förändring och kan utlösa en depression på liknande sätt som så kallad PMS. NÄR KAN MAN DRABBAS AV BABY BLUES? Baby Blusen slår oftast till några dagar efter förlossning, ofta i samband med att man kommer hem och bröstmjölken rinner till, men det kan även komma senare. Alla upplever inte Baby Blues lika intensivt, vi är ju olika, men var ändå beredd på att det kan hända just dig och att det är normal och går över. Att gå från att vara lyckligast i världen till supernere kan framstå som skrämmande. Men detta passerar. Prata med din partner om vad som kan hända så att han/hon inte blir förskräckt. Många kvinnor känner av "bluesen" ett par dagar, upp till en vecka, sedan blir det gradvis lättare igen och man kan börja inrätta sig i sitt nya liv som förälder. För en del kvinnor så är "bluesen" mer envis. Den klamrar sig fast och det kan vara tungt och kännas mycket ensamt att vara nybliven mamma. Det kan bli ett tillstånd som faktiskt hindrar mamma från att ta barnet till sig, och det väcker ofta starka skuldkänslor.  Låt dig inte fastna, utan ta hjälp om detta som vi kallar "normala" tillstånd inte går över efter max tio dagar. Du vänder dig till   din barnmorska, till vårdcentralen eller söker ett privat alternativ. Även du som partner kan drabbas, förstås, samma hjälp finns för dig så ta den för att få coaching ur jobbiga situationer och för att så snart som möjligt kunna njuta av föräldraskapet! VAD KAN JAG SJÄLV GÖRA FÖR ATT MÅ BÄTTRE? Att äta näringsriktig kost är alltid bra. Undvik koffein, alkohol och socker. Motionera gärna, en promenad är bra, inte minst för miljöombytets skull. Och glöm framförallt inte att passa på att vila och sova när ditt barn sover. Ta hjälp av nära och kära, be dem hjälpa till med hushållsarbetet och skötsel av barnet den första tiden. Du är ingen sämre förälder på grund av det. Din partner kan vara ditt stora och viktiga stöd. Det kan vara skönt att prata med någon du har förtroende för, ofta räcker det med att någon lyssnar, förstår och förklarar vad som händer.   Den vackra bilden är lånad av @thelanguageofbirth