Förlossningsskador med överläkare Sophia Brismar Wendel

När vi föder barn så finns det en risk att få en bristning, en förlossningsskada. Förlossningsrädsla handlar många gånger om oron för just detta. Vi gästas i BabyzPodcast av förlossningsöverläkare Sophia Brismar Wendel som hjälper oss att förklara hur det ligger till med de olika bristningarna. Sophia ger också tips om hur vi kan förebygga komplikationer och förlossningsskador, så in och lyssna på Episode 29!

Men även här på BabyzBlogg kommer en redogörelse och vi vill börja med att förklara hur bristningar klassificeras och. Ju mer fakta du får om hur de kan förebyggas, desto bättre kan du påverka din förlossning och vilka val du gör.

Grad 1 bristning: En ytlig bristning i slidans slemhinnan, mynning eller i mellangården som behöver något enstaka stygn för att reparera eller så låter man det läka av sig självt.

Grad 2 bristning: En djupare bristning i slidans slemhinna, mynning, i hud och muskler i mellangården som behöver sys.

Grad 3 bristning: En djup bristning i bäckenbottenmuskler och i ändtarmens slutmuskel. Bristningen bör sys av läkare och sker som oftast på en operationssal.

Grad 4 bristning: En totalruptur, kallas sphinkterruptur, som betyder att bristningen är in i ändtarmens slutmuskel och slemhinna. Denna sys alltid av läkare och på en operationssal.

Bristningar grad 1 och 2 är bristningar som oftast läker snabbt och bra av sig själva och som mycket sällan orsakar bestående men. Du som blivit sydd bör dock alltid ha koll på ditt underliv efter förlossningen och om nånting känns konstigt så sök vård direkt. En felsydd bristning kan orsaka obehag vid t.ex samlag så ju tidigare man upptäcker det desto tidigare kan man få det åtgärdat. Sök i första hand via din barnmorska på MVC eller barnmorskemottagningen.

Bristningar grad 3 och 4, så kallade sphinkterrupturer, är den allvarligare sortens förlossningsskador som kan ge svårigheter efteråt med urin, gaser och avföring om den inte tas om hand på ett korrekt sätt. Så här är det extra viktigt att vi sätter rätt diagnos och att vi reparerar skadan så snart det går.

De allra flesta återhämtar sig helt och har inga besvär en tid efter förlossningen när det läkt. Om du upplever besvär efteråt ska du kontakta vården direkt och här ska man undersökas och åtgärdas av en läkare. Vänd dig till en läkare, en specialistläkare. Vänta inte!

TIPS FÖR ATT FÖREBYGGA BRISTNINGAR

Skaffa dig kunskap – kunskap är makt!……och en trygg kvinna föder inte bara snabbare utan har minskad risk för förlossningsskador.

1.Träna dig i att vara totalt avslappnad i kroppen, trots smärtan. Tänk dig TUNG – LUGN – VARM. Det är bra att veta att rädsla orskar spänning och smärta i kroppen och det blir till en ond spiral. Prata öppet om din rädsla, lär dig att känna efter hur skillnaden är på spända och avslappnade muskler och träna avslappning regelbundet under graviditeten. Gå på gravidyoga, mindfulness, vattengympa eller förlossningsförberedandekurs som fokuserar på andning och avslappning.

2. Lär dig om naturlig smärthantering. Andningen är extremt viktig! Det finns mycket du kan prova innan du väljer ryggbedövning. Kom ihåg att om du är orolig så är det stor chans att de mer naturliga smärthanteringstekniker inte fungerar så våga sätt ord på din rädsla, gråt, skrik men kom sedan tillbaka till lugn andning och till en avslappnad kropp.

3. Smörj regelbundet in mellangården, massera varje dag med olja från slutet av graviditeten eller så länge du vill. Enligt förlossningsöverläkare Sophia Brismar Pendel så finns det studier som visar att det har effekt och minskar risken för bristning i samband med barnets födsel.

4. Anlita en doula om du och din partner känner att ni behöver någon som ger extra stöd och trygghet under födseln.

5. Rörelse. Håll dig i rörelse och byt ställning ofta. Dansa med din partner. Att byta ställning är kanske inte precis det du vill göra men det kan minska smärtan och hjälpa barnet komma ner mycket lättare. Upprätta ställningar där du kan röra på höfterna är fantastiska. Om du har svårt att röra dig på land på grund av smärtor eller foglossning så prova badkaret! Vatten är fantastisk avslappning som ger smärtlindring och kan användas även när vattnet har gått men då måste du vara i aktiv förlossning.

6. Om du väljer att använda ryggbedövning då kan du minska risken för komplikationer med att ändå följa kroppen och göra alla rörelser som är bra för dig och barnet. Du måste fortsätta jobba för att hjälpa barnet ner även om smärtan är borta. Håll dig i de ställningar som får dig mest avslappnad för stunden. Kan vara stående, knästående, sittande på förlossningsboll, gå runt eller stå på huk med din partner sittandes på stol bakom dig så du kan hänga på hens ben. Och vila i halvliggande position.

7. Studier visar även att en varm handduk i mellangärden kan ge cirkulation och smärtlindring som i sin tur gör att man lättare kan slappna av. På så sätt minskar risken att få en förlossningsskada.

8. Det långsamma ”framfödandet” har kommit att få stor och viktig betydelse. Studier visar att om det får tänja så minskar risken för bristningar. Alltså, när det är dags för barnet att födas så är det bra att det inte går fort, försök att inte trycka mer än du måste. Om du har starka och fina sammandragningar så kan du låta livmodern göra mesta jobbet och du andas barnet ut. När huvudet är i öppningen så är det viktigt att du lyssnar på barnmorskan så du inte tar i för mycket, hon ger eventuellt ett så skallat perinealskydd, alltså håller tillbaka så vävnaden har tid att tänjas utan att gå sönder. Flåsa på så att det är bara livmodern som trycker på barnet.Krysta inte för kung och fosterland om inte barnmorska eller läkare ber dig!

9. Slappna av i rumpan är oerhört viktig. Om du spänner musklerna i rumpan och slidan så blir det svårare för vävnaderna att ge efter ordentligt när barnet kommer ut. Håll inte emot när barnets huvud är vid öppningen. Det är lätthänt att du blir rädd när du känner smärtan när huvudet står i genomskärning men flåsa på och försök tänka på att trots all smärta så ska du vara tung i rumpan och slappna av i alla muskler där nere.

10. Om det är nödvändigt att hjälpa dig och barnet med tång eller sugklocka så är det viktigt att det går så långsamt som möjligt när huvudet är på väg ut. Men det är också viktigt att du är avslappnad i rumpan så du inte jobbar emot det som läkaren och barnmorskan försöker göra. Var inte rädd att be dom att gå långsamt eller att stoppa när du inte är redo. De måste vänta på dig och för att undvika stor bristning så är det mycket bättre om ni samarbetar och du säger till när du är redo.

11. Överviktiga kvinnor. Det är kanske inte lämpligt att prata bantning när man är gravid, eller så är det precis vad det är, men det finns mycket man kan göra för bli mer hälsosam under graviditeten, så som att gå på gravidsim, att äta hälsosammare osv. Om du inte har hunnit bli gravid än så kanske det kan vara en motivation för att bli av med ett par kilo! Men under förlossningen är det extra viktigt för överviktiga kvinnor att röra på sig. Överviktiga kvinnor har större risk för komplikationer under förlossningen och där är dominoeffekten otroligt tydlig. Det är svårare att registrera barnets hjärtljud med CTG på överviktiga kvinnor och därför används oftare skalpelektrod som skruvas fast på barnets huvud. Det betyder att barnmorskan måste ta hål på vattnet som i sin tur gör värkarna starkare. Men det gör också att kvinnan inte kan röra sig fritt på grund av alla sladdar och risken finns att hon blir bunden vid sängen i stillasittande/liggande position. Det gör ofta att det är svårare att hantera smärtorna så många ber om lustgas och/eller ryggbedövning. Ryggbedövningen kan göra så att värkarna stannar av så barnmorskan behöver koppla ett värkstimulerande dropp men det ökar risken för att barnet blir stressat. Då behöver man ta beslut om att lägga sugklocka eller göra kejsarsnitt och blir det sugklocka så ökar risken för bristning.

Ingenting är skrivet i sten och minst av allt förlossningar. Känn till riskerna och gör det bästa i varje situation utan att planera hela förloppet……försök istället att anpassa dig med att vara i stunden, i nuet.

Vi hoppas detta har hjälpt dig med att få en idé om hur bristningar uppstår och att du fortsätter att läsa på om hur du kan förebygga dom.

I födandet släpper du taget och följer med, förlossningsvärkar är starka men alldeles så naturliga (ofarliga) krafter.

Lycka till med att föda på ditt sätt!

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Lämna en kommentar