Magmuskeldelning – Diastasis Recti

De så kallade raka magmusklerna är muskler som används när man böjer överkroppen (bålen) framåt, som till exempel när man gör situps. Musklerna används också när man andas ut, pratar, sjunger, hostar eller krystar. De skyddar de inre organen och bidrar till kroppens hållning. Magmusklerna roterar bäckenet framåt vilket minskar svanken.
Nedtill fäster de i blygdbenet, upptill i bröstbenets nedre del. Mellan dem ligger Linea alba som är en sena.
Under graviditeten ökar normalt avståndet mellan de raka magmusklerna (Rectus abdominas) som löper på båda sidorna av magen, de töjs ut, för att ge plats till den växande livmodern. Hur stort avståndet blir innan barnet eller barnen föds är individuellt.
Efter förlossningen, inom två till sex månader, börjar magmusklerna dra ihop sig igen. Diastasis Recti, eller Diastas som det även kallas, innebär att musklerna inte drar ihop sig tillräckligt eller läker, vilket kan orsaka smärta och obehag. Detta kan leda till ryggsmärta och dålig hållning på grund av instabilitet i bålen. När magmusklerna separeras kommer de inte hellre hålla de inre organen samt tarmarna på plats. Organen skjuts framåt och nedåt, vilket också förklarar varför magen buktar ut. Det kan också leda till problem med att gå på toaletten samt, om separationen är stor, ge en känsla av tyngd, svaghet och ömhet runt solar plexus och naveln. Organens tryck mot bindväven kan också orsaka bråck, vilket är ganska vanligt att få vid en större separation.
Vem drabbas då av Diastasis Recti?
Att bära tvillingar ökar risken att drabbas av separerade magmuskler (diastasis recti), såsom om kvinnan är väldigt liten, barnet man bär är stort, täta graviditeter, om man har en svaghet i bindväven, kejsarsnitt, tunga lyft under graviditeten eller fel träning av magmusklerna under eller efter graviditeten.
Studier visar också att kvinnor som inte tränar löper större risk att drabbas av diastasis recti i jämförelse med kvinnor som tränar.
Det är av stor betydelse att kolla sina magmuskler innan man börjar med träning efter graviditeten. Har man en separation är det ännu viktigare att bukmusklerna stärks inifrån så att man inte sätter igång med träning eller övningar som förvärrar separationen. Om separationen förvärras kan det bli svårare att få den återställt.
Om du har svårt att känna själv om du har en delning, fråga barnmorskan vid återbesök om hon kan hjälpa dig. Och har inte barnmorskan kunskpen fråga om du kan få tid tid hos en sjukgymnast.

Så var noga med att kolla dina magmuskler efter att du har fått barn. En putande mage som ibland även kallas för ”Mummy Tummy” kan vara separerade magmuskler. Har du separerade magmuskler är det mycket viktigt att du får rätt hjälp och att du tränar på rätt sätt så att inte konditionen förvärras.

Bilden är lånad från www.mammafitness.se – där du i övrigt hittar bra information angående Diastasis Recti.

 

 

 

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Lämna en kommentar