PANIKKNAPPEN med Maratonpetra

Vi träffar löpardrottningen Petra Månström som säger – ”hellre snygg än snabb”.

Petra är inte bara snygg utan är kemisten som slängde labbrocken för att istället följa sin barndomsdröm och bli journalist. Det som även skulle komma att bli början på en löparkarriär.

Idag är hon en flitig löparcoach som bloggar och poddar samt finns på sociala medier med många följare som vill få fin inspiration i bild och text.

Petra säger ”Du behöver inte springa jättefort, lyfta tungt eller prestera på något sätt för att följa mig. Jag vänder sig till helt vanliga människor som kämpar med att få vardagen att gå ihop. Ibland hinner vi träna, ibland prioriterar vi annat. Men vi är alla är livsnjutaresom tränar för att leva – inte tvärtom”.

Vi behöver hela tiden anpassa träning och vara lyhörd på vad kroppen vill, den talar sitt tydliga språk. Är du gravid eller nyligen fött barn ja, då är anpassningen än viktigare. Men om och när du kan så tipsar Petra om att 20 minuter träning kan räcka i det hon kallar PANIKKNAPPEN ….här kommer en av flera olika ”panikknappar”, så håll till godo – NU kör vi!

PANIKKNAPPEN:

Passet tar 20 minuter inklusive uppvärmning och nedvarvning och som är perfekt att riva av de gånger du ”egentligen” inte hinner träna – men ändå vill göra något pulshöjande i väntan på att t ex pastan ska koka klart.
✔️Jogga bort till en närbelägen backe som inte är tokbrant (ca 5 min)
✔️8-10 ryck uppför backen i ca 20-30 sekunder (kontrollerat snabbt, ingen maxning!), vila i form av lätt jogg/gång nedför backen
✔️Lugn jogg hem (ca 5 min)
✔️Klart – den varma härliga duschen är din

Välkommen att lyssna på Petra Månström när hon besöker oss i babyzPodcast episode 24 – du hittar oss på Acast eller där poddar finns!

 

 

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Lämna en kommentar