Andetaget ger dig kraft

Andetaget ger kraft

I graviditet, under förlossning………ja, i varje stund genom hela livet är andetaget det som styr oss och får oss att fysiskt och mentalt må bra.

Andningen är en av de snabbaste sätten att förbättra din energinivå eftersom andningen påverkar nästan alla funktioner i kroppen. Men många andas fel: för mycket och genom munnen, vilket intressant nog ger en sämre syresättning av blodet och cellerna. Denna överandning gör nämligen att man andas ut för mycket koldioxid, och det viktiga är balansen mellan syre och koldioxid i blodet. Så att andas genom munnen är kroppens reservkapacitet som endast bör utnyttjas då näsandning inte längre är möjlig.

Du kan enkelt höja energinivån genom att sitta i lugn och ro och ändra din andningsteknik! Börja med att stänga munnen och andas genom näsan – då kommer mer syre till cellerna. Det gör också att luften värms och fuktas innan den går vidare ner i luftvägar och lungor. Näsan fungerar också som ett filter som tar bort majoriteten av bakterier och andra partiklar i luften. Näspassagen är också trängre än munnen, vilket automatiskt leder till att en mindre volym luft andas in och ut.

Stora mängder kväveoxid (NO) produceras i näsan och följer med luften ner i lungorna där det vidgar blodkärlen, vilket ökar syreöverföring till blodet. En bra övning är att ta tre förlängda utandingar där du mjukt och försiktigt pressar ut luften genom att spänna magen och dra ihop stämbanden. Då varvar du ner och blir du även mer närvarande.

Dessutom andas många genom munnen när de sover, vilket ger torr mun och trötthet på morgonen. Du kan lätt träna näsandning på natten genom att sätta en bit kirurgisk hudtejp vertikalt över mitten på munnen så att den förblir stängd på natten. Då går det inte att snarka heller. Pröva det ett par nätter eller längre, och se vad det gör för dig.

Torrhet i munnen är således tecken på munandning, och eftersom saliven skyddar tänderna ökar det risken för hål i tänderna. Det påverkar även tändernas och ansiktets utveckling eftersom tungan hamnar nere i munnen istället för mot gommen, vilket kan leda till sneda tänder och underbett. Många tandproblem kan således undvikas med näsandning, vilket är extra viktigt för barn som växer.

Hållningen är också viktig för bröstkorgens rörlighet och öka andningsutrymmet genom att sträcka på ryggen, skjut fram bröstkorgen och dra bak axlarna. Denna andningen stimulerar även bukhålans organ, vilket ökar tarmens peristaltiska rörelser och underlättar tömning. Diafragman är kopplad till hjärtats puls via hjärnan och bukandningen ger därför en harmonisering med hjärtpulsen, vilket är lugnande för kroppen. Spädbarn andas naturligt med diafragman, medan många av oss vuxna behöver lära om.

Här är bra råd för god andning: 

• Vänj dig vid att andas genom näsan, lugnt och stilla. Gör det även vid fysisk aktivitet (man tränar upp förmågan).

• Använd buken vid inandning och inte bröstkorgen.

• Öka medvetenheten om din andning i olika situationer och ta kontroll över den när du andas för häftigt eller för högt uppe i bröstet

• Lär dig att slappna av och fokusera på din andning. Det ger dig en välbehövlig paus från alla tankar som lätt far runt inne i huvudet.

Ett tips för bättre andning är att ta hjälp av en enkel Relaxator andningstränare. Med den kan man uppnå optimal andning och ökad syresättning i kroppen. Relaxatorn ger mer rytmisk och avslappnad andningen samtidigt som diafragman stimuleras och luften hamnar nere i mellangärdet. Låter det intressant kan den skaffas här.

 

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Lämna en kommentar