Tänk vackra tankar

”TÄNK VACKRA TANKAR” är ett gammalt råd till kvinnor i graviditet. Tag en daglig meditationspaus tillsammans med ditt barn – ett enkelt och välgörande sätt att få in lugn- och ro i kroppen och bygga upp den speciella mor-barngemenskapen.

Sitt bekvämt och andas lugnt. Du kan pröva en andningsövning för gravida från zulufolket innan du börjar meditationen: andas in tre gånger i följd, så att lungorna blir helt fyllda av luft. Andas sedan ut långsamt och mjukt  för att släppa ut negativa tankar, kanske se dem försvinna för din inre syn, och stimulera kroppen.

Sitt kvar under några minuter med alla sinnen öppna.

Föreställ dig en plats där du kan vara lycklig och i fred – en äng kanske en trädgård. Betrakta blommorna eller vajande strån och njut av lugnet. När du är redo kan du  fortsätta längre in i bilden. Fåglar kvittrar och solen värmer med  av sin energi. Prägla in de positiva budskap du kommer att behöva höra under förlossning: din kropp öppnar sig lätt och utan smärta, varje sammandragning jobbar för att pressa barnet allt längre ned och ut. Vänd dig slutligen om och gå tillbaka och ut i nuet igen.

Träna dig på att hitta din inre fristad på det här viset med positiva bilder under graviditeten. Yogans skräddarställning är ofta en bra ställning som även hjälper till att mjuka upp ledband.

Njut av stunden!

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Lämna en kommentar