Långsamt framfödande

I flera av poddavsnitten på BabyzPodcast hör du oss prata om det ”långsamma framfödandet” av barnet, därför tänkte vi förklara vad vi menar.

Det finns klinisk evidens kring att den sista delen av utdrivningsskedet bör ske långsamt och kontrollerat för att bristningar i underlivet ska kunna förebyggas. Det långsamma framfödandet gör så att kvinnans vävnader hinner tänja sig i sin takt och ge plats för barnet.

Ett långsamt framfödande handlar bland annat om samspelet mellan barnmorska (eller läkare) och kvinna. Bäst är om kvinnan kan krysta helt avslappnat, bara på sin reflex – att hon liksom flåsar eller ”andas” ut barnet, även om man just då helst bara vill trycka på för fullt.

När barnets huvud börjar synas kan kvinnan känna en skärande, brännande smärta, en så kallad ”ring of fire”, den smärtan är kvinnans vägledning. Som födande kan man få en känsla som, när det börjar bränna och skära, säger ”Tryck på nu!”. Men istället för att få panik och trycka på är det bra om man kan ta det lugnt och lyssna på kroppen. Våga känna efter hur mycket kroppen vill att du ska trycka på istället för att bara ge efter för att ”bli färdig”. Det kan vara krävande att låta fram­födandet ske försiktigt men du får leva för pauserna mellan sammandragningarna.

Vi säger att ”De sista tio minuterna är för DIN skull. Barnet kan födas nu, men det här är för DIN skull”, under tiden bekräftar vi kvinnan samt hittar en ställning där framfödandet går långsammare och gör mindre ont, kanske hålla varma, våta handdukar över mellangården för att lindra smärta. Ibland kan ett manuellt perinealskydd vara ett bra stöd, alltså där barnmorskan håller ett tvåhandsgrepp med ena handen på mellangården och den andra på barnets huvud för att styra farten och avlasta.

Även om det inte är bekräftat i studier upplever många att det är bra att under de sista veckorna av graviditeten smörja in mellangården och blygdläpparna med olja. Det påverkar inte muskulaturen, men kanske kan det påverka hudens elasticitet och genom massagen får vi bättre cirkulation.

Genom knipträning, bäckenbottenträning under graviditeten kan du få en starkare bäckenbotten. Du får även bättre kontroll genom denna träning som sedan hjälper dig att känna bättre var du ska trycka när det är dags. Information om bäckenbottenträning får du hos din barnmorska.

Glöm nu inte, att när du befinner dig i det mest jobbiga, ja då är din baby som närmst…….du är alldeles strax MAMMA – Så POSITIV THINKING!!

Lycka till!

 

 

 

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Lämna en kommentar