Monthly Archives

oktober 2017

Föd med alla dina sinnen

De klassiska fem sinnena fastslogs av Aristoteles på 300-talet före Kristus. I dagens läge anses allmänt att det finns minst sju sinnen hos människor, och att det hos andra organismer finns åtminstone två till. Men det är kanske de klassiska fem sinnena som är mest kända eftersom de två senare, balans –balanssinnet och andra sinnet där uppfattning för värme och kyla samt det som senare blir medvetet som smärta, är mer komplexa. Aristoteles kände inte heller till i lika stor grad som man gör idag att det kan ske samverkan mellan intryck från olika sinnen. I sådana situationer kan också vissa sinnesintryck dominera. Människans sinnen finns till dels för att förmedla informationen till oss om både yttervärlden och den själv, något som länge till stor del tillfredsställt våra behov och dels för att skydda oss, på så sätt att sinnen ger varningssignaler vid fara för hälsan. Och att våra sinnen påverkar oss starkt vet vi. Genom våra sinnen hörsel, känsel, lukt, syn och smak får vi alltså information och kunskap från och om vår omvärld. De är livsviktiga för att vi bl a ska kunna förstå, tänka, röra oss och föda barn. Det är också viktigt att använda och aktivera alla sinnen vilket tillför lugn, trygghet och avslappning. Våra positiva och bra hormoner förstärks också därigenom. Vad kan vi då tänka på när vi står inför födelsen - här får du några tips: HÖRSEL – spela favoritmusiken eller den du bäst slappnar av till. Kanske kan du gå ut i naturen och lyssna (blunda och verkligen lyssna) på alla fåglar som sjunger eller bara vara i tystnaden. Gör din spelista och ta med till förlossningen. Vill du ta del av en färdig spellista från Spotify så har vi gjort en under namnet: BABYZ - BIRTH RELAX MUSIC. KÄNSEL – massage och beröring bidrar till avspändhet och till att vi frisätter, alltså tillför mer av våra effektfulla hormoner så som oxytocinet. Med massage och taktil massage av din partner är du inte bara bättre smärtlindrad, du får också en härlig stund. LUKT – svaga dofter tex lavendel kan vara rogivande, ta gärna olja i vattnet när du badar. Tänd ett härligt doftljus. Smörj in dig med favorit lotion efter bad eller dusch. Köp hem vackra blommor med passande doft. Och tänk på att också lukta (inte bara ät) på maten. SYN – sänk belysning för att lättare fokusera och gå in i dig själv meditativt. Titta på blommorna du just köpte eller som din partner överraskade dig med och njut. Ta fram dina favoritbilder eller placera tavlan som du så mycket tycker om, på ett ställe där du ofta befinner dig. SMAK – ät och drick sånt som du tycker extra mycket om, det är oftast bäst att följa sin egen känsla för vad du har lust att äta. Kolhydrater är speciellt  bra vid förlossning eftersom de långsamt ger långvarig energi som hjälper dig genom värkarna. Till förlossningen kan det också vara bra att ha med russin, choklad, nötter, druvsocker, godis och banan om du inte lägre är sugen på mat men ändå behöver snabb energi. Dryck, som vissa sportdrycker är bra där det finns både salt och socker.   TÄNK PÅ ATT TANKA ALLA DINA SINNEN FULLA OCH NJUT AV DET!!